Azot

 

Pompowanie azotem - cena 5zł (1 koło).

 

Dotychczas myśleliśmy, że pompowanie opon nie ma tajemnic. Teraz zadajemy jeszcze pytanie: czym napompować opony?

 

Dobre zakłady oponiarskie oferują ostatnio zaskakującą dla niektórych usługę - pompowanie opon azotem. Kierowcy zastanawiają się, czy nie jest to nabijanie klienta w butlę ze sprężonym azotem? Jaki jest sens takiego zabiegu, skoro „od zawsze” wszyscy jeździli ze zwykłym powietrzem w kołach i było dobrze?

 

Niedobre powietrze

 

Okazuje się, że azot zamiast powietrza w oponach to korzystne rozwiązanie. Tlen łatwo wchodzi w reakcje z gumą i przyspiesza jej starzenie, czyli kruszenie, twardnienie i zmniejszanie elastyczności. Ponadto pompowanie opon powietrzem atmosferycznym podawanym przez warsztatową sprężarkę, wprowadza do środka opony wilgoć, olej i być może inne zanieczyszczenia. Szkodliwy jest przede wszystkim olej, który jeszcze bardziej przyspiesza starzenie gumy oraz wilgoć, powodująca korozję obręczy. A przecież nie wszystkie zakłady wulkanizatorskie dysponują sprężarkami z idealnie działającymi układami odolejania sprężonego powietrza.

 

Dlaczego azot?

 

Pompowanie opon azotem technicznym przeprowadzane jest z ciśnieniowych butli i można mieć nadzieję, że profesjonalnie sprężany gaz wolny jest od zanieczyszczeń. W sumie więc użycie do pompowania opon azotu może podwyższyć trwałość ogumienia. Istotna jest też mniejsza tendencja azotu do zmiany ciśnienia pod wpływem temperatury. Dzięki temu ciśnienie w oponach jest stabilniejsze, co również korzystnie wpływa na trwałość opon oraz bezpieczeństwo jazdy. Cząsteczki azotu podobno trudniej przenikają przez ewentualne pory w gumie, a więc tak napompowane opony powinny dłużej utrzymywać właściwe ciśnienie. Pompowanie opon wspomnianymi mieszankami stosu-je się zresztą nie od dziś w sporcie samochodowym i w transporcie ciężkim, czyli tam, gdzie obciążenie opon jest wyjątkowo duże.

 

Awaria w drodze

 

Powstaje oczywiście pytanie, co czynić, gdy opona napompowana azotem wymaga do-pompowania „w drodze”. Jasne jest, że wprowadzenie powietrza do opony zmniejszy zalety azotu w oponie, jednak nic złego się przecież nie stanie. W końcu powietrze jest też mieszaniną gazów, w której najistotniejszym składnikiem jest właśnie azot. Zawsze możemy wymienić powietrze w oponie na azot.